Application Process! Aneb jak vypadá Open Day pro Emirates v Praze

Jak vypadá takový náborový proces? Co se děje celý den na OD a co znamenají zkratky jako GC, DOJ, FI? O tom je tento článek. 🙂
Jeden z důvodů, proč jsem založila tento blog byl, že bych chtěla pomoci těm, kteří touží stát se letuškou/stewardem. Ať už jde o Emirates Airlines nebo o jakoukoliv jinou společnost. Sama vím, jak jsem dny před svým OD zuřivě hledala na internetu možné otázky a scénáře, které bych mohla očekávat v ten den D. A jedinou věc, kterou jsem našla na každém blogu byla „BE Yourself“. No, moje odpověď je „DO NOT BE YOURSELF“.  Buď kýmkoliv, čímkoliv, co zaměstnavatelé chtějí! Aka „a GLOBALISTA“. 🙂

Na FB je spousty skupin ohledně Emirates.  Mezi ně se řadí i skupinka „Emirates Approval In Progress Status“. Jsou tady lidi ze všech koutů světa, kteří se připravují na svůj OD/FI a sdílí s ostatními své postřehy, poznatky a tipy. Mě tato skupinka pomohla v mém připravování se na OD. Navíc pokud máte nějaký dotaz, stačí jej napsat na tuto skupinu a do 5ti minut máte hafo odpovědí. 🙂 A protože se neustále někdo ptá, co znamenají zkratky jako OD/AD atd… níže máte přehled! 🙂

OD- Open Day
Něco jako „den otevřených dveří“. Začíná se v 9.00, recrutierka pustí videa  o práci cabin crew a životě jako takovém v Dubaji, poté kdo chce, odevzdá životopis. Může přijít kdokoliv a není potřeba pozvánka. (V Česku je zpravidla OD a AD v jeden a ten samý den.). Kdo projde OD je pozván na AD.

AD -Assessment day
Kdo byl úspěšný po „CV drop“, zažije AD 🙂 Den plný group interviews, reach testu a také english testu. 🙂 Kdo projde všemi „fázemi“ může se těšit na FI. AD většinou začíná od 9:00 a trvá do 17.00, takže se ujistěte, že máte volný celý den.  🙂

FI- Final Interview
Poslední krok. One on One Interview, většinou trvá tak 30 – 45 minut.

OH – On Hold
Většinou tento mail dostávají ti, kteří uspěli – ale jsou na „čekačce“( např.  výběrová komise v Dubaji momentálně nemůže přesně určit termín vašeho nástupu.)

JFIP – Joining Formalities In Progress
Pokud se vám toto objeví na vašem účtě, můžete si gratulovat, byli jste úspěšní a brzy vám zavolají. Takže mobil neustále u sebe! 🙂

the GC
Slavný „Golden Call“! Hovor z Dubaje, kdy vám sdělí, že jste byli úspěšní a nabídnou práci! 🙂

DOJ – Date of Joining
Váš datum nástupu. 🙂

Co s sebou na OD?

  • CV, fotku s úsměvem
  • propisky (všechny papíry se musí vyplnit černě, takže černou ideálně)
  • mentolky
  • for ladies – taštičku s kosmetikou, lak, hřeben, sponky + pár silonek navíc
    Je to dloooouhý den, takže nějaké občerstvení s pitím s sebou a pořádnou kopu energie! 🙂

Doporučuji vždy být aspoň hoďku předem (ucházíte se o práci letušky, při zpoždění letadlo na vás taky čekat nebude) a slečnám doporučuji červený lak na nehty, červenou rtěnku a elegantní drdol 🙂
Malý tip na make up 🙂

 

 

A teď již k samotnému náboru.

OPEN DAY

Já byla na Open Day v Praze. Konal se v hotelu Dorint Don Giovanni. Začínalo se v 9.00, já byla na místě už okolo 8mé hodiny. Jelikož jsem jela z Plzně, tak jsem nechtěla nic riskovat, přeci jen „náhoda je blbec“, že jo. Na recepci mě poslali do prvního patra, že prý nábor se koná tam. Jak jsem vycházela schody nahoru, překvapilo mě, že takhle brzy jsem tam nebyla jediná, myslím, že okolo 15 – 20 lidí tam už čekalo. A protože jsem měla moře času a nechtěla jsem tam stát jako Y, tak jsem se dala do řeči s jednou korejkou. 🙂 Malý tip – bavte se s ostatními lidmi během volného času, protože se pak při skupinových aktivitách nebudete cítit, jako že se bavíte s „cizincem“. Atmosféra pak bude uvolněnější! 🙂
Zbytek lidí se začal trousit kolem 8.30 a těsně před 9tou nás bylo asi kolem 100. Přesně v 9.00 si nás recrutierka zavolala do sálu. Stála u dveří a každého, kdo prošel kolem ní, pozdravila. Čili, pozdravte také (děláte první dojem). V sálu byly seřazeny židle a plátno na promítání videí. Já si sedla do první řady před plátno. Pokud můžu doporučit, sedněte si někam dopředu. Recrutierka si vás snáz zapamatuje. Na začátek se nám představila a pochválila nás, že jsme přišli v hojném počtu :D. Poté nám pustila video o Dubaji následované videem o práci cabin crew pro Emirates.  Po každém videu se nás ptala, zda nás něco zajímá, co ve videu řečeno nebylo, nebo zda jsme něčemu nerozuměli. Poté padla otázka, zda už někdo v Dubaji byl a jak se mu tam líbilo.
Po videech nám řekla, co se bude dít dále. Každý si měl připravit svůj životopis s fotkou + vyplněný papír, který nám dala (na papír se mělo napsat jméno, aktuální datum + místo OD a zda jste už někdy prošli do FI). Recrutierka si sedla za stůl a po jednom jsme k ní chodili s naším životopisem. Já šla jako první. Proč? Recrutierka si vás snadno zapamatuje a vy můžete nastavovat laťku pro ostatní. 🙂 Přišla jsem k jejímu stolu, pozdravila, zeptala jsem se „jak se má“ a dala ji svůj životopis. Rychle se na něj podívala a jelikož jsem v dubnu prošla až do FI, tak mi řekla, že si mě pamatuje a zeptala se,  proč si myslím, že jsem tenkrát neuspěla. Odpověděla jsem ji, že si nejsem jistá, ale že jsem za ten půl rok na sobě pracovala, snažila se zlepšit své schopnosti a dovednosti a jelikož o tuto práci stojím, tak to jdu zkusit znovu. Vše s úsměvem na tváři! Recrutierka mi poděkovala, řekla, že mě ráda vidí, já poděkovala, popřála hezký den a šla jsem.
Takový malý tip pro vás a vaše životopisy – napište ho na 1 stránku, max 2! Více nemá smysl, jelikož recrutierka nemá tolik času, aby četla vaše romány. 😀 A zkuste si dát práci navíc s vaším životopisem a nechat ho zafoliovat a zakroužkovat, vypadá to lépe, než když tam jdete se secvaknutýma papírama v euroobalu! 🙂 Děláte první dojem a ten rozhodne, zda vás pustí dál nebo ne.

Po odevzdání životopisu jsem měla volno cca 40-45 minut. Jelikož nás bylo kolem 100, chvíli trvalo, než každý odevzdal svůj životopis. Jakmile odevzdal poslední uchazeč, recrutierka řekla, že máme chvíli volno a že do pár minut vyvěsí na dveře papír, kde ten, kdo prošel, bude mít vedle svého zvýrazněného jména přidělené číslo. Jakou jsem měla radost, když jsem svoje jména viděla zvýrazněné a vedle toho číslo 1! 🙂 Každý, kdo prošel, si vzal štítek se svým číslem, které měl po zbytek OD. Kdo neprošel, bohužel odcházel domů. Po „CV drop“ nás ze 100 uchazečů zbylo 46.  A následovala další eliminace.

12193488_965481666823355_8856880481458054408_n

 

GROUP DISCUSSION, No. 1
Skupinová diskuze. 46 lidí rozdělila recrutierka na dvě skupiny. Prvních 23 čísel šlo na diskuzi, druhá skupina měla volno. Naše první skupina šla zpátky do místnosti, kde jsme odevzdávali životopisy. Sedli jsme si na židle, které byly rozmístěny do kruhu tak, aby každý viděl na každého. Museli jsme si sednout dle čísel vedle sebe, čili od 1 do 23. Recrutierka nám poblahopřála k postupu do dalšího kola a vysvětlila, co se bude dít.
Rozdělila nás do trojic a každá skupinka dostala jeden lístek s povoláním, načež jsme měli asi 5 minut na to, abychom vymysleli ve skupince 3 vlastnosti, který by měl daný člověk vykonávající toto povolání mít. Nebojte se, jsou to běžná povolání jako fitness trenér, zahradník, moderátor, spisovatel, moderátor v rádiu, astronaut, policista. Během celé doby recrutierka obcházela kolem kroužku a pozorovala nás. Nenechte se tímto vystresovat! 🙂 Recrutierka takto hodnotí vaše držení těla, komunikaci s ostatními ve skupince a vizáž.
Po uplynutí doby na přípravu každá skupinka vstala a všichni ze skupinky odprezentovali jednu konkrétní vlastnost.
Jakmile doprezentoval poslední, recrutierka nám rozdala další papírek. Na papírku byla napsána jedna věc a my měli dalších 5 minut na to, abychom ve skupince vymysleli, jak danou věc nejlépe použít v tom povolání, které jsme prezentovali. Opět se nebojte, jsou to normální věci jako budík, konev, polštář, atd…
Po uplynutí 5ti minut, jsme si zase ve skupince stoupli a tentokrát prezentoval vždy jen jeden člověk z dané skupinky. My jsme se domluvili, že ten, kdo vymyslel, co se bude říkat, tak to odprezentuje.
Po odprezentování všech, recrutierka přečetla čísla lidí, kteří neuspěli. Zbytek měl volno, protože na řadu přišla druhá polovina.
Malý tip – během komunikace s ostatními seďte rovně, nekřižte nohy, nekoukejte kolem „kde co lítá“ a soustřeďte se na svoji práci a svoji skupinku. Nechte mluvit ostatní a nesnažte se jim vnucovat svůj názor, spíše „povzbuzujte“ druhé. USMÍVEJTE se po celou dobu! 🙂 Při prezentování se nedívejte na recrutierku, ale na ostatní a také neříkejte, „já si myslím, že dobrou vlastností je…“ NE! Používejte „MY si myslíme, že dobrou vlastností je…“ Zapamatujte si, že teď tam jste za TÝM, ne sám za sebe. Když prezentují ostatní skupinky, vždy se dívejte na toho, kdo právě mluví.

GROUP DISCUSSION, No. 2
Po hodince volna, kdy stejnou skupinovou diskuzi absolvovala druhá polovina čísel (od 23 do 46) si nás recrutierka zavolala zpět do sálu a přivítala nás na další skupinové diskuzi. Tentokrát naši skupinu rozdělila na dvě poloviny a každá polovina dostala cca 4 papíry s tím, co budeme řešit. Před sebou jsme měli scénář toho, že jsme manažeři hotelu, který je plně zabookovaný a k dispozici máme jen jeden volný pokoj. Máme seznam cca 10 ti lidí, kteří by potřebovali ubytovat v našem hotelu. Náš úkol je vybrat 3 jedince, kterým bychom dali volný pokoj, a zdůvodnit proč – stejně jako odůvodnit proč bychom volný pokoj nedali ostatním. Mezitím, kdy jsme diskutovali nad tímto scénářem, si nás recrutierka volala po 1 k sobě. Absolvovali jsme „reach test“ (dosáhnout do výšky 212 cm) a zeptala se nás, zda nemáme nějaké jizvy či neobvyklá mateřská znaménka.
Jakmile si sedl poslední, recrutierka si k nám sedla a ptala se, jak jsme se rozhodli – komu bychom dali volný pokoj a komu ne. Za naši skupinku to prezentovaly dvě slečny, za druhou skupinku jeden kluk se slečnou.
Po tomto kole nám recrutierka poděkovala a řekla, že aby se mohla s čistým svědomím rozhodnout, koho vyloučí, musí vidět i druhou skupinu. Tudíž jsme měli asi hodinu a půl volno.
Malý tip –  při skupinové diskuzi se držte tipů, které jsem zmiňovala již při první diskuzi 🙂 během konverzace s recrutierkou nebuďte nervózní, uvolněte se a v klidu odpovídejte, na co se ptá. Já ji řekla, že mám malé jizvičky po artroskopii kolene, když jsem ji je ukazovala, tak se na mě usmála s tím, že jsou tak malé, že jsem je ani nemusela zmiňovat. Pak se mě akorát zeptala, jak se mám a že je ráda, že jsem to šla zkusit po 6ti měsících znovu.

RESULTS
Po hodině a půl, kdy jsme čekali, až druhá skupina absolvuje totéž cvičení, vyšla recrutierka s tím, že za pár minut ohlásí čísla těch, kdo postoupili. Povím vám, tenhle den neděláte skoro nic jiného, než že čekáte a čekáte. 🙂 Za cca 15 minut vyšla a ti, kteří uspěli, se mohli jít připravit na English test.

ENGLISH TEST
K testu se nás dostalo cca okolo 25. Na English test sedíte po 3 lidech u stolu, před sebou propisku a test.  Lidi, kteří mají zkoušku z FCE říkali, že cvičení jsou skoro stejná jako právě na zkouškách FCE. Já musím říct, že test byl stejný jako v dubnu.
1. cvičení – paragraf + otázky na ten paragraf – porozumění textu, odpovědi jsou A,B,C
2. slovíčka – přiřadit správný význam k danému slovíčku
3. – doplňování slov do textu
.. už si moc nevybavuji, co vše tam bylo, ale myslím, že ten, kdo má úroveň tak B2 by neměl mít problém.

RESULTS
Po testu nás zbylo cca 16, kteří prošli k FINAL INTERVIEW! Recrutierka si nás všechny zavolala do sálu, poblahopřála, že jsme se všichni dostali k FI a vysvětlila, co bude následovat. Každý z nás dostal papír na vyplnění a domluvili jsme se, kdo kdy chce jít na FI. OD se konalo v neděli, tudíž termíny na FI byly pondělí – úterý – středa, vždy od 9.00 do 12.45.
Jakmile se dostanete k FI musíte si u Emirates vytvořit svůj „účet“, který si založíte na jejich webových stránkách  (a na který se budete po absolvování FI dívat 1000x denně 😀 ).
Malý tip – Protože prerekvizitou pro FI je mít splněný psychotest a OD většinou končí  v pozdních odpoledních hodinách, nedávejte si termín vašeho FI hned následující den. V klidu si vyplňte veškeré potřebné věci a řádně připravte se.

 

Good luck to all of you!

xx, M.

 

 

 

 

 

 

15 komentářů: „Application Process! Aneb jak vypadá Open Day pro Emirates v Praze

  1. Ahoj Markét,
    v první řadě moc děkuju za tenhle článek, mám jich načteno už hoooodně, ale ten Tvůj patří rozhodně mezi ty nejužitečnější! 🙂 Chci zkusit OD příští rok, a tak mám jen pár otázek:
    Musí mi být 21 opravdu už v den, kdy se účastním OD, nebo stačí v DOJ? Bude mi v březnu a nerada bych, pokud třeba bude OD zrovna těsně před, abych musela čekat na další (už takhle čekám nekolik let! :D)
    A k tomu CV – skvělý tip! Jen, co myslíš zafoliováním, jakoby zalaminovat? A kroužkování – takže jsi asi měla více stran, viď?

    Ještě jednou díky, krásně přehledně napsané a všechny tipy moc oceňuju 🙂

    To se mi líbí

    1. Ahojky! Oooo, dekuji moc 🙂 Snazim se to psat tak, aby to prineslo co nejvice vsem kandinatum 🙂 Jinak 21ti musi byt podle me na Final Interview 🙂 Takze, na Open Day jdi, ale recrutierce rekni, ze ti jeste neni 21 a ona ti „odlozi“ tvuj termin FI na dny, az splnis tuto vekovou hranici 🙂
      Cv – ano ano, zalaminuj ho a proste si s nim dej trochu prace, vypada to hned lepe, nez kdyz tam prineses car papiru 😀 🙂

      To se mi líbí

      1. Wow, moc děkuju za tak milou nabídku! 🙂 To by bylo fajn, jsem ráda, že se mám takhle na koho obrátit. Už jen z tohohle Tvého přístupu na blogu musím usoudit, že Tvoji pasažéři byli neuvěřitelně lucky a dostalo se jim nejspíš fakt vyjímečného customer service. 🙂

        To se mi líbí

  2. Ahoj Marketka. Plánujem sa zúčastniť OD tento mesiac.Vopred Ti chcem poďakovať za zverejnený článok. Som vďačná za všetky informácie, ktoré získam. Chcela by som sa Ťa zároveň aj spýtať na určitú otázku. Vo viacerých prípadoch som narazila na otázku, prečo sa uchádzam o pozíciu letušky v EA. Odpovede ako rada cestujem, rada spoznávam kultúry a ľudí sú však klišé. Vedela by si ma naviesť na nejaký originálnejší druh odpovedí? Vopred ďakujem

    To se mi líbí

    1. Ahoj Niky! 🙂

      Děkuji moc, jsem vždy hrozně ráda, když někomu mé články pomohou.

      Otázku „Proč chceš být letuškou“ dávají recrutieři hrozně rádi, protože nic originálního podle mě vymyslet nejde. ALE… jestli nechceš být 50tá v řadě se stejnou odpovědí, tak jednoduše jdi jako PRVNÍ… nasadíš laťku pro ostatní a ještě si tě recrutier bude pamatovat! 🙂
      Já jsem odpověděla, že ráda pracuji s lidmi, ráda překonávám jejich očekávání v zákaznickém servisu a ráda pracuji s lidmi z jiných zemí, kteří mě mohou obohatit o poznatky o jejich kultuře 🙂
      Ono když to vezmeš kolem a kolem, tak letušky spojuje vášeň pro cestování a práce s lidmi… takže přijít s něčím novým ani moc nejde 🙂
      Přeju hodně štěstí!!! 🙂

      To se mi líbí

      1. Ešte mi napadla jedna otázka ohľadom životopisu. Bola nejaká predloha podľa ktorej si ho tvorila? Dostala som sa k sekcii Experience, Qualifications a ako sa mi nedarí to dať do súvislých viet. Ďakujem, pekný deň 🙂

        To se mi líbí

      2. Já si googlila Emirates cabin crew CV 🙂 A psala jsem víceméně to, co bych jako letuška použila nebo s čím bych se mohla setkat na palubě 🙂 Na FB je skupinka Emirates approval in progress status, tam se určitě přidej, najdeš mnoho užitečných informací 🙂

        To se mi líbí

  3. Ahoj! Děkuji za krásný článek a super rady! 🙂 určitě bude pro spoustu lidí užitečný.
    Docela jsi mě zarazila s těma jizvama.. Myslíš, že by pro ně byl velký problém, že mám na čele a je docela vidět?
    Předem děkuji za odpověď a přeji krásný den 🙂

    To se mi líbí

    1. Ahojky, záleží od případu k případu.:) Znám slečnu, která má jizvičku na tváři, ale nikomu to nevadilo a pracuje jako letuška 🙂 Na Open Day se na jizvy ptát budou, tak jim to řekni a uvidíš, co se bude dít dál. Já byla na artroskopii kolene a musela jsem jen doložit papír od doktora, že je vše v pořádku. Ohledně jizvičky, myslím, že v nejhorším případě, bys jizvičku akorát musela nafotit a toť vše 🙂 Pokud to není jizva přes „půlku čela“, tak jsi v pohodě! 🙂 Kdyžak mi napiš na fb stránku My life in the clouds, ale myslím, že to bude v pohodě 🙂

      To se mi líbí

  4. Ahoj Market,

    Chci ted zadat o pozici cabin crew a chtela jsem se zeptat, jake si prikladala fotografie. Jestli si se nechavala fotit v atelieru, ci doma u zdi… plus zda jsi mela udelany “emirates makeup” ci casual.

    Dekuju za odpoved,

    Klara

    To se mi líbí

    1. Ahoj Klarko 🙂 Omlouvam se za zpožděnou odpověď…

      Fotky musíš prikladat dvojího typu – aspoň to tak bylo ještě za mne, ale ted je pry novy styl prijimani 🙂 Ja prikadala fotky business – cela postava, byla jsem v kostymku, vlasy do drdulku + red lips + make up a la cabin crew 🙂 Fotky fotil fotograf primo v atelieru 🙂 Další fotky byly casual, cvakla je mamka venku před barakem, ja mela balerinky, cerne kalhoty a triko s 3/4 rukávem 🙂

      To se mi líbí

Napsat komentář